گره آوازی چیست؟ (ندول تارهای صوتی)


گره آوازی چیست؟ (ندول تارهای صوتی)
  • تاریخ دوشنبه 27 مرداد 1399
  • شماره یادداشت 9
  • زمان مطالعه 3 دقیقه
  • توضحات کوتاه ندول تارهای صوتی یا همان ناژول یا به عبارتی دیگر گره آوازی ضایعاتی خوش خیم هستند که اغلب ممکن است کاربران حرفه‌ای صدا را درگیر کند؛ جالب است بدانید که می‌تواند کودکان را هم درگیر کند! خوانندگان، گویندگان، بازیگران و صداپیشه‌ها، قاریان و همچنین کلیه افرادی

گره آوازی چیست؟ (ندول تارهای صوتی)

ندول تارهای صوتی یا همان ناژول یا به عبارتی دیگر گره آوازی ضایعاتی خوش خیم هستند که اغلب ممکن است کاربران حرفه‌ای صدا را درگیر کند؛ جالب است بدانید که می‌تواند کودکان را هم درگیر کند! خوانندگان، گویندگان، بازیگران و صداپیشه‌ها، قاریان و همچنین کلیه افرادی که با صدای خود به صورت روزمره فعالیت حرفه‌ای می‌کنند از کاندیداهای این بیماری هستند.

ندول‌ برآمدگی کوچکیست که معمولا در یک طرف تار صوتی ایجاد شده و مانع از زیپ شدن یا بسته شدن کامل تارهای صوتی می‌شود و عدم این به هم پیوستگی مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند که علایمی همچون هوادار شدن صدا، افت کیفیت صدا، از دست دادن قدرت خواندن نت‌های اوج، خسته شدن صدا، خشونت و بم شدن صدا و اینچنین موارد می‌باشد که این ناژول به دلایلی همچون فریاد زدن، نامناسب آواز خواندن یا صحبت کردن، بدون آموزش صحیح و علمی از صدا استفاده کردن یا در هنگام بیماری به صدا فشار آوردن و استراحت ندادن به صدا و... و حتی در برخی موارد مشکلات روحی و روانی ایجاد می‌شود.

افراد درگیر با ناژول در ابتدای روز به دلیل استراحت شب گذشته حنجره‌شان، صدایی راحت دارند و در ادامه روز مشکلات پدیدار می‌شود و فرد به دلیل صاف کردن مداوم گلوی خود این مساله را جدی‌تر می‌کند و باعث می‌شود این ناژول که در ابتدا کوچک  است در گذر زمان بزرگتر شود! 

در درمان ناژول پس از معاینه پزشک در صورتی که اندازه آن بزرگ شده باشد ممکن است تنها راه عمل جراحی باشد اما در موارد ابتدایی می‌توان با گفتار درمانی و آموزش صحیح استفاده از صدا و رعایت بهداشت صدا این معضل را بهبود بخشید.

استفاده نادرست از صدا در معلمان، اساتید، خوانندگان، گویندگان، صداپیشه‌ها، بازاریابان، سخنرانان، مداحان، قاریان و... و همچنین استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، سینوزیت، آلرژی، عوارض جانبی داروها، کم کاری تیرویید و یا انقباضات عضلانی در گلو همه و همه از دلایل ایجاد این بیماری هستند. 

راه حل: رعایت بهداشت صدا و حنجره - شناخت ساز حنجره - استفاده درست و یادگیری آواسازی صحیح تحت نظر مربی کارآزموده و مجرب پرورش‌صدا و همواره چک شدن توسط متخصص گوش، حلق، بینی و گفتار درمان ویژه کاربران حرفه‌ای صدا.