تغییرات صدا در سنین مختلف


تغییرات صدا در سنین مختلف
  • تاریخ یکشنبه 5 مرداد 1399
  • شماره یادداشت 7
  • زمان مطالعه 2 دقیقه
  • توضحات کوتاه صدای ما همواره دستخوش تغییرات می‌شود. تغییراتی که به دلیل افزایش سن صورت میگیرد یکی از این عوامل است که میخواهیم آن را بررسی کنیم. طبیعیست که به محض تولد، نوزاد شروع به گریه کردن می‌کند و این زیرترین صدای ماست!

تغییرات صدا در سنین مختلف

صدای ما همواره دستخوش تغییرات می‌شود. تغییراتی که به دلیل افزایش سن صورت میگیرد یکی از این عوامل است که میخواهیم آن را بررسی کنیم. طبیعیست که به محض تولد، نوزاد شروع به گریه کردن می‌کند و این زیرترین صدای ماست! حتما در برنامههای پژوهشی تلویزیونی و مستندها هم دیده‌اید که پزشکان تلاش می‌کنند بر اساس نوع صدای گریه کودک مفهوم آن را متوجه شوند که در این زمینه به موفقیت‌های چشمگیری نیز رسیده‌اند که بررسی آن از اهداف اصلی این یادداشت خارج است. 

زیر یا بم بودن صدای کودکان پسر و دختر تفاوتی ندارد و تغییراتی که به عنوان صدای دخترانه و پسرانه شاهد آن هستیم از حدود 12 سالگی به بعد آغاز می‌شوند. (این سن تقریبی است). صدا در پسران و دختران شروع به بم‌تر شدن می‌کند با این تفاوت که روند بم شدن در پسران بسیار بیشتر از دختران ادامه پیدا می‌کند و در همین دوران که به دوره بلوغ نیز مشهور است ما شاهد تغییرات هورمونی هستیم و اگر در این دوران از صدا به درستی استفاده نشود حنجره دچار التهاب و مشکلات جدی خواهد شد که ممکن است در تمام طول عمر فرد با اون همراه باشد.

صدا بعد از رسیدن به ثبات که معمولا از 18 سالگی به بعد رخ می‌دهد تا آغاز دوران کهنسالی تقریبا ثابت است. البته ثبات از نظر تغییرات سنی منظور ماست. وگرنه حوادث و تغییراتی که انسان خود باعث آن‌هاست مانند استعمال دخانیات و یا بیماری و...‌ از این مقوله کاملا جداست. اما با شروع دوران پا به سن گذاشتن فرد معمولا به گفته پزشکان 70 سالگی به بعد صدا شروع به زیر شدن می‌کند که این تغییر در آقایان بیشتر پیداست. (البته صدای به زیری صدای زنانه نمی‌شود). گرفتگی صدا و همچنین کم شدن توان آواز خوانی یا گویندگی در این سن نیز (نسبت به دوران جوانی فرد) به دلیل پیری است.