علايم اختلال در صدا


علايم اختلال در صدا
  • تاریخ یکشنبه 29 تیر 1399
  • شماره یادداشت 6
  • زمان مطالعه 2 دقیقه
  • توضحات کوتاه نشانه‌های اختلال در صدا - گرفتگی صدا - خستگی صدا - صدای نفس‌آلوده - بی صدایی - قطع و وصلی صدا - صدای با فشار و تقلا - لرزش در صدا - کاهش توانایی صداسازی - آواسازی - صدای جیغ مانند

علايم اختلال در صدا

پیش از این، در مورد دو نوع اختلال از نظر ارتفاع صوت (زیر و بمی) و همچنین اختلال از منظر کیفی صدا صحبت کردیم در این مقاله قصد دارم تا اشاره کنم به اینکه از کجا میتوان پی‌برد که صدای ما دچار اختلال شده و نشانه‌های آن چه می‌تواند باشد. ضمن اینکه باید خاطر نشان کنم به محض مشاهده چنین علایمی فورا به متخصص گوش، حلق و بینی و یا فوق تخصص حنجره و یا گفتاردرمان مراجعه کنید. 

اولین علامت شایع همان احساس گرفتگی یا خشونت در صداست. ممکن است احساس کنید صدای شما بر روی هم می‌ساید. 
دومین علامت خستگی در صداست که حتی ممکن است احساس کنید بعد از یک صحبت تلفنی نه چندان کوتاه، صدایتان خیلی خسته و کم توان شده و ترجیح می‌دهید بیشتر سکوت کنید. جالب است بدانید در چنین شرایطی صبح‌ها که صدا استراحت کرده بسیار راحت‌تر از اواخر روز هستید!
مورد سوم به نفس آلودگی مربوط می‌شود که ممکن است احساس کنید دچار کم آوردن نفس هستید و یا مداوم مجبور به تازه کردن نفس هستید حتی با اینکه ممکن است آموزش دیده باشید. 
چهارمین حالت بی صدایی یا قطع و وصلی مکرر صداست، در این شرایط فرد به نسبتی توانایی تکلم ندارد و یا تنها می‌تواند با صدای فسه حرف بزند و شاید احساس می‌کند که در گلویش زخمی وجود دارد و یا از قطع و وصل شدن صدا شکایت دارد.
مورد پنجم در صحبت کردن با تلاش و زحمت و یا صدای لرزان است و مورد بعدی که بسیار شایع است و مشتریان پر و پاقرص آن خوانندگان و گویندگان هستند: موضوع کاهش توانایی در آواسازیست که در آن فرد شکایت دارد قبلا می‌توانسته بدون مشکل نت‌هایی را اجرا کند (غالبا نتهای زیرتر) اما الان دیگر نمی‌تواند!
مورد پایانی هم شکست صوتی متناوب است. یعنی در حین صحبت کردن بیمار کنترل صدایش از دستش خارج می‌شود و صدایی جیغ مانند را شاهد هستیم.