اختلالات کیفی صدا


اختلالات کیفی صدا
  • تاریخ پنجشنبه 22 خرداد 1399
  • شماره یادداشت 5
  • زمان مطالعه 2 دقیقه
  • توضحات کوتاه گرفتگی صدا - صدای هوادار - نفس آلودگی - صحبت کردن سخت - لغزش و لرزش صدا - ندول تارهای صوتی - ناژول - گره آوازی - زخم تماس حنجره - مشکلات عصبی - سیستم عصبی - بیمار - حنجره - صدا - آواز - بیان - خوانندگی - گویندگی - کاهش صدا - بلندی صدا - صداسازی

اختلالات کیفی صدا

کیفیت صدا بدون شک یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر کاربر حرفه‌ای صداست. چه گوینده باشید، چه خواننده و چه شغل شما به گفتارتان مرتبط باشد بدون شک بارها به این مساله فکر کرده‌اید که چگونه کیفیت صدای خود را ارتقا دهم. در اینجا با علائمی آشنا خواهیم شد که سبب بروز اختلالات در کیفیت صدای شما می‌شوند و همچنین نشانه‌های بروز این معضلات را نیز بررسی خواهیم کرد.
ابتدا با انواع اختلالات آشنا شویم: الف) صدای هوادار و نفس آلوده - ب) صدای گرفته و خشن - پ) صدای لرزان

مورد اول که همان صدای هوادار است زمانی رخ می‌دهد که گوینده در هنگام بازدم مقدار هوای (نفس) بیشتری از حد نیاز برای ارتعاش تارهای صوتی و ایجاد صدا را به کار می‌برد که در تولید صدا نقشی ندارند و اصطلاحا می‌گوییم هوا هدر می‌دهد! در این حالت صدا نفس آلوده به گوش می‌رسد و این می‌تواند منجر به بروز و زمینه‌ساز بیماری‌‌های دستگاه صوتی باشد مانند ندول تارهای صوتی یا همان گره آوازی تا حتی فلج تار‌های صوتی در موارد شدیدتر! جالب است بدانید اغلب اوقات شما احساس می‌کنید که در هنگام صحبت کردن یا اواز خواندن دچار کمبود نفس می‌شوید! در حالی که برخی اظهار میکنند تنفس دیافراگمی هم دارند! پس چرا؟ علت دقیق در عدم کنترل مناسب بر خروج هواست و همچنین هدر دادن نفس. بنابراین مشکل در مقدار دم نیست، مشکل اصلی در بازدم نامناسب و ناصحیح است! 

مورد دوم گرفتگی صداست که قطعا همه ما با آن بنا به دلایل مختلف درگیر بوده‌ایم. خشونت و خستگی صدا یکی از نشانه‌های مهم این اختلال است. هر چیزی از مصائب روحی تا مشکلات جسمی شاید فورا خودش را با گرفتگی صدا نشان می‌دهد اما توصیه من اینست که این علائم را جدی بگیرید و اگر ادامه‌دار شد حتما تحت نظر یک پزشک مورد معاینه قرار بگیرید چرا که می‌تواند زمینه ساز بروز بیماری‌های صوتی باشد.

مورد سوم لرزش صدا یا همان صدای لرزان است. عدم داشتن صدایی محکم و یا احساس لرزیدن صدا غالبا به دلیل مشکلی در سیستم عصبیست که باید بررسی شود.

فراموش نکنیم که این تمام اختلالات صدا نیست اما اصلی‌ترین آنهاست و تاکید می‌کنم بر لزوم مراقبت از خود در مقابل پیشگیری از بروز گره آوازی یا همان ندول تارهای صوتی، پولیپ، فلج و بسیاری بیماری‌های دیگر که در یادداشت‌های بعدی یک به یک به آنها خواهیم پرداخت.