اختلالات زیر و بمی صدا


اختلالات زیر و بمی صدا
  • تاریخ سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
  • شماره یادداشت 4
  • زمان مطالعه 1 دقیقه
  • توضحات کوتاه اختلال و تغییرات ناگهانی در صدا - زیر و بمی صدا - اختلالات صدا - تارهای صوتی

اختلالات زیر و بمی صدا

یکی از انواع مشکلات صدا، اختلال در کنترل زیر و بمی آن است که به گونه های یکنواخت، نا متناسب و قطع صدا تقسیم‌بندی می‌شود.
در حالت اول، یعنی زیر و بمی یکنواخت صدا فرد در هنگام صحبت کردن یا آواز خواندن قادر به هدایت صدای خود به سمت نت‌های بم‌تر یا زیرتر نیست! که معمولا از صدمات عصبی ناشی می‌شود. به همین خاطر است که پیش از این نیز بارها در بخش‌های دیگر آموزشی به اهمیت بالای سلامت روان و آرامش و همچنین شخصیت گوینده و خواننده اشاره کردم.

در حالت دوم، فرد دچار زیر و بمی نامناسب در صداست؛ مانند مردی که صدایش کاملا زنانه به نظر می‌رسد یا زنی که صدایش کاملا مردانه است. همانطور که در یادداشت قبلی اشاره کردم زیر و بمی صدا نسبت به طول تارهای صوتی در افراد گوناگون، متنوع است اما در این مورد ما با یک صدای بیش از حد زیر یا بم مواجه هستیم که ممکن است از دلایلی مانند عدم رشد حنجره و اختلالات هورمونی باشد. کم‌کاری تیرویید نیز از دیگر علایم شایع این مساله است که به تفصیل در خصوص علایم پرکاری و کم کاری تیرویید و هیپوفیز و نقش آنان در اخلالات صوتی بیشتر صحبت خواهیم کرد. ناگفته نماند که مشکلات روحی و روانی نیز خود دلیلی بر ایجاد چنین اختلالی میتواند باشد که اگر به عادت تبدیل شود، رفع آن نیازمند کمک‌های حرفه‌ایست. 

حالتی دیگر از اختلالات زیر و بمی صدا به حالت قطع مشهور است. در این اختلال صدا به طور ناگهانی تغییر می‌کند که این هم بیشتر به دلیل مشکلات عاطفی ایجاد می‌شود و ناتوانی و ضعف اعصاب حنجره نیز دلیلی دیگر بر این مشکل است.

در یادداشت بعدی در خصوص نشانه های اختلال در صدا مانند گرفتگی، خستگی، نفس آلودگی، لرزش، بی صدایی و... بیشتر صحبت خواهیم کرد.