اختلالات هورمونی (تیرویید، هیپوفیز)


اختلالات هورمونی (تیرویید، هیپوفیز)
  • تاریخ شنبه 8 آذر 1399
  • شماره یادداشت 17
  • زمان مطالعه 2 دقیقه
  • توضحات کوتاه پرکاری و کم کاری تیرویید مستقیما بروی صدای شما تاثیرگذار است تا حدی که در برخی کتب مرجع آموزش صداسازی و تکنیک های آواز و گویندگی از افراد درگیر با این مساله به عنوان کسانی یاد شده است که قادر به پرورش صدای خودشان نیستند!

اختلالات هورمونی (تیرویید، هیپوفیز)

پرکاری و کم کاری تیرویید مستقیما بروی صدای شما تاثیرگذار است تا حدی که در برخی کتب مرجع آموزش صداسازی و تکنیک های آواز و گویندگی از افراد درگیر با این مساله به عنوان کسانی یاد شده است که قادر به پرورش صدای خودشان نیستند! و یا بهتر است تحت کنترل دارویی و نظر پزشک باشند. این مساله به دلیل ترشح بیش از حد و یا کمتر از حد هورمون‌های غده تیرویید حادث می‌شود. (عدم تعادل)؛ در مبحث صدا افرادی که دچار پرکاری تیرویید هستند غالبا با علامت صدایی نفس‌آلود مواجه می‌شوند و یا اینکه صدایشان از قدرت و شدت مناسب برای گفتار یا آواز برخوردار نیست و معمولا خستگی زودهنگام را در استفاده از حنجره خود گزارش می‌کنند. در مقابل افرادی که دچار کم کاری تیرویید هستند با علاماتی همچون گرفتگی صدا، خواب آلودگی، کمی تحمل دمای هوای سرد، خشکی پوست و... مواجه هستند و به ويژه خشونت صدا نیز از دیگر علامات شایع به شمار می‌رود.

در اینجا ذکر یک نکته ضروری است که هدف من از این مقالات بررسی علامات بیماری‌ها نیست و این نیازمند تحصیل پزشکیست، بلکه فقط این بیماری‌ها را به عنوان مواردی که هنرمندان آوایی (خوانندگان، تک‌خوان‌ها، گویندگان و صداپیشگان) ممکن است با آن درگیر باشند و به سبب افزایش سطح اطلاعات آنها به رشته تحریر در آورده‌ام، لذا قطعا توضیحات من بسیار خلاصه خواهند بود. 

از سویی دیگر یکی از مواردی که بانوان را درگیر می‌کند کم کار شدن تیرویید پس از زایمان است و معمولا کم کاری تیرویید به راحتی قابل تشخیص نیست، لذا مراجعه به پزشک در صورت بروز چنین علاماتی برای هنرمندان آوایی جهت انجام آزمایشات احتمالی بی ضرر نیست. 

در موضوع پرکاری هیپوفیز نیز به این دلیل که اندام و قد بیمار به اندازه غیر معمول رشد می‌کند فرد دچار صدایی بم و ظاهرا گرفته می‌شود که به علت رشد بیش از اندازه تارهای صوتی و حنجره است. خالی از لطف نیست همین جا اشاره ای کوتاه کنم به ترشح بیش از اندازه هورمونهای آندروژن در زنان که نتیجه آن رشد غیر طبیعی حنجره و صدایی بم (به صورت غیر عادی) خواهد بود.