گرم کردن صدا


گرم کردن صدا
  • تاریخ شنبه 15 آذر 1399
  • شماره یادداشت 18
  • زمان مطالعه 2 دقیقه
  • توضحات کوتاه اگر بخواهیم صدای سالم و به دور از اختلال و آسیب‌های احتمالی داشته باشیم گرم کردن صدا پیش از آغاز به سخنرانی و خوانندگی امری مهم و بدیهی به شمار می‌رود. اما وارم آپ یا همان گرم کردن صدا اصولی دارد، از طبقه گاها تجربی گرفته تا روش های کاملا علمی و حساب شده

گرم کردن صدا

اگر بخواهیم صدای سالم و به دور از اختلال و آسیب‌های احتمالی داشته باشیم گرم کردن صدا پیش از آغاز به سخنرانی و خوانندگی امری مهم و بدیهی به شمار می‌رود. اما وارم آپ یا همان گرم کردن صدا اصولی دارد، از طبقه گاها تجربی گرفته تا روش های کاملا علمی و حساب شده که در کلاس‌ها به هنرجویان آموزش داده می‌شوند، در ادامه و البته به اختصار روش‌های گوناگون گرم کردن صدا را می‌خوانیم.

یکی از راه‌های گرم کردن صدا خواندن یک آواز در گستره نت‌های بم است. ابدا نباید به صداهایی با فرکانس زیر وارد شوید و باید کاملا بم بخوانید. در این اصول تفاوتی میان خوانندگان و گویندگان نیست. یکی دیگر از راه‌های گرم کردن صدا خوانش نت‌ها در مسیری رفت و برگشتی و آن هم در گستره صدای بم است که همراهی ساز پیانو یا کیبورد و یا اپلیکیشن این ساز را می‌طلبد و نیاز است که فرد ضمن آشنایی با نت های موسیقی از نظر شنوایی، درک فرکانس و بیان نیز صدایش کوک باشد. مثلا بگویید: دو - ر - می - ر - دو و هر بار یک نت به آن بیفزایید. از دیگر کارهایی که معمولا در رسایی صدای شما بسیار موثر است و شاید برایتان جالب هم باشد حرکت دادن شانه‌ها به داخل و بیرون و چرخش کمر به طرفین و کمی نرمش کردن است. این نرمش باعث از بین رفتن تنش عضلانی شده و بدن شما را از کرختی و خشکی خارج می‌کند به ويژه در زمان خستگی و یا اول صبح بعد از بیدار شدن از خواب. یکی دیگر از کارهایی که می‌بایست حتما انجام دهید بیان حروف مصوت الفبا با کشش و بدون لرزش است. مثلا بگویید: ( آ - او - ایی) - هر حرف را به مدت 15 ثانیه بکشید و سپس حرف بعدی را بخوانید. لازم به ذکر است که باید حتما از داشتن تنفس درست شکمی مطمئن باشید.

اما درست‌ترین و کامل‌ترین روش گرم کردن صدا برای حرفه‌ای ها استفاده از وکالایزهای ويژه گرم کردن صداست که عبارتند از: مجموعه‌ای از تمرینات ملودیک زیر مجموعه هامینگ، لیپرول، تانگ‌تریل، کوردز کلوژر و... که هنرآموزان در کلاس‌های آموزشی آنها را یک به یک آموزش می‌بینند.

نکته مهم: در برخی از منابع اینترنتی مشاهده کردم که یکی از روش‌های موثر در گرم کردن صدا را بیان نت‌ها به جهت پایین رونده ذکر کرده بود که این روش کاملا برعکس است و برای سرد کردن صدا به کار می‌رود. لطفا مراقب آنچه که می‌خوانید هم باشید! 

موفق و پیروز باشید، نویدنیک