علت نبایدها چیست؟ (قسمت 2)


علت نبایدها چیست؟ (قسمت 2)
  • تاریخ شنبه 27 دی 1399
  • شماره یادداشت 22
  • زمان مطالعه 2 دقیقه
  • توضحات کوتاه در یادداشت پیشین به مراقب‌های صوتی اشاره شد و در این شماره (قسمت دوم) قصد دارم تا علت برخی پرهیزها را برای شما به اختصار بنویسم. (الکل - دود - کافیین - استفاده زیاد از صدا - عطسه - سرفه - ریفلاکس - داروها و استراحت صوتی...

علت نبایدها چیست؟ (قسمت 2)

در یادداشت پیشین به مراقب‌های صوتی اشاره شد و در این شماره (قسمت دوم) قصد دارم تا علت برخی پرهیزها را برای شما به اختصار بنویسم. 

1) الکل ننوشید: زیرا الکل سبب خشکی تارهای صوتی (از بین بردن رطوبت) و همچنین تغییراتی در عروق خونی می شود و همچنین آواز خواندن و یا صحبت کردن در حالت مستی سبب ایجاد فشار غیر متعارف بر تار صوتی کاربران حرفه‌ای صدا خواهد شد. 

2) سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار و یا قلیان افراد دیگر قرارگرفتن نیز به دلیل اینکه ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شده و رطوبت دستگاه صوتی شما را خشک می‌کند مجددا سبب ساز ایجاد فشار و شروع خطرات صوتی خواهد بود.

3) محدود کردن مصرف کافیین: به دلیل اینکه کافیین آب بدن شما را کم می‌کند و خاصیت مُدر دارد ضمن محدود کردن آنها می‌بایست در تامین آب بدنتان بکوشید. 

4) از صحبت کردن یا آواز خواندن در محیط پر سر و صدا جدا بپرهیزید. ( صحبت در حین رانندگی با سرنشینان دیگر همراه با صدای موزیک بلند! یا صحبت کردن طولانی با تلفن! یا ارسال پیام صوتی زیاد): همانگونه که پیش‌تر هم اشاره کردم 3 دقیقه صحبت کردن معادل 60 دقیقه آواز خواندن است! 

5) علت تجمع خلط در پشت گلو را بیابید و با پزشک مشورت کنید؛ سینه صاف نکنید! چرا که برخورد شدید تارهای صوتی با یکدیگر برای سلامت تارهای صوتی شما خطرناک است.

6) عطسه با افزودن صدای عمدی - سرفه زیاد  - استفاده زیاد از عطریجات و ماندن در فضایی که بوی زیاد عطر استشمام شود نیز برای تارهای صوتی شما مخاطره برانگیز است.

7) به هیچ عنوان رژیم غذایی خود را تغییر ندهید مگر با نظر مربی یا صوت درمانتان و همچنین باید بدانید که عادات غذایی شما مختص شماست و شما بهترین تصمیم گیرنده برای پرهیز از برخی موارد غذایی هستید چرا که هر فرد شرایط منحصر به فرد خودش را دارد و از شرایط خودش آگاه است.

8) از مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی بدون هماهنگی با پزشک بر حذر باشید، پیش از استفاده از انواع قرصهای مکمل، مولتی ویتامین‌ها و... حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

9) ریفلاکس معده را جدی بگیرید و درمان آن را ابدا به تعویق نیندازید و به خاطر ترس احتمالی از اندوسکوپی، آینده صوتی خود را فلج نکنید.

10) به صدای خود استراحت بدهید و حتما روش های گرم کردن و سرد کردن صدا را بیاموزید.

در یادداشت بعدی همچنان توصیه‌های دیگری برای کاربران حرفه‌ای صدا خواهم داشت....