مراقبت‌های صوتی (قسمت 3)


مراقبت‌های صوتی (قسمت 3)
  • تاریخ شنبه 4 بهمن 1399
  • شماره یادداشت 23
  • زمان مطالعه 3 دقیقه
  • توضحات کوتاه آنچه در این یادداشت می‌خوانیم مجموعه توصیه‌ها و رفتارهای مراقبتی از صداست که مختص کلیه گروه کاربران حرفه‌ای صدا (خوانندگان - گویندگان - دوبلورها - مداحان و قاریان، معلمین و اساتید و سخنرانان و روانشناسان و وکلا - منشی‌ها و بازاریابان و... مشاغلی که نیازمن

مراقبت‌های صوتی (قسمت 3)

آنچه در این یادداشت می‌خوانیم مجموعه توصیه‌ها و رفتارهای مراقبتی از صداست که مختص کلیه گروه کاربران حرفه‌ای صدا (خوانندگان - گویندگان - دوبلورها - مداحان و قاریان، معلمین و اساتید و سخنرانان و روانشناسان و وکلا - منشی‌ها و بازاریابان و... مشاغلی که نیازمند به صحبت کردن زیاد و طولانی مدت دارند، می‌باشد). 

1- صدایتان را حتما پیش از شروع به کار حرفه‌ایتان گرم و کنید و پس از اتمام به آرامی صدا را سرد کنید. (سکوت مطلق نشانه سرد کردن نیست) شیوه گرم کردن و سرد کردن صحیح را از مربی پرورش‌صدا بیاموزید.

2- حتما معلم پرورش صدا داشته باشید تا شیوه استفاده صحیح از صدایتان را آموزش ببینید و به توصیه‌های اثبات نشده برخی مقالات در فضای مجازی نیز به راحتی اعتماد نکنید. 

3- پس از یک روز کاری سنگین حتما به صدای خودتان استراحت بدهید و از فشار آوردن به صدا خودداری کنید و هرگونه سوزش، درد، خشکی گلو یا بم شدن صدایتان را جدی بگیرید و یا سرسری از آن عبور نکنید و فورا با صوت درمان مشورت کنید. 

4- قبل از خسته شدن دست از صحبت کردن یا خواندن بکشید و هرگز تارهای صوتی خودتان را خسته نکنید! 

5- عصبانیت ناگهانی ممکن است منجر به انقباض شدید ماهیچه‌ها و عضلات گردن و شانه شما ‌شود و به دلیل درگیر بودن این عضلات با حنجره احتمال آسیب کم نیست؛ ضمن اینکه باید مراقب باشید در اثر این عصبانیت داد و فریاد ناگهانی نکنید! در صورت بروز چنین مساله‌ای مشورت با متخصص صوت را فراموش نکنید و یا مربی خودتان را در جریان بگذراید تا توصیه‌های لازم را برای اقدامات بعدی به شما داشته باشد.

6- این نکته ويژه خوانندگان است: 10 بار بشنوید و یک بار بخوانید. برخی از همان ابتدا شروع به همخوانی با خواننده اصلی و یا مربی خودشان می‌کنند که این امر موجب خستگی شدید تارهای صوتی شما خواهد شد. 

7- سلامت گوش و گوارش شما مستقیما با صدای شما مرتبط است. آن را جدی بگیرید. 

8- از خوردن لبنیات، آجیل، مواد دارای قند مصنوعی، فست‌فودها، مواد دارای کافیین پیش از خواندن و یا صحبت کردن بپرهیزید و آب بدن خودتان را تامین کنید. 

9- با معده پر شروع به فعالیت آوایی نکنید.

10- در حال مستی شروع به فعالیت آوایی نکنید.

11- اگر در محیط پر سر و صدایی مجبور به سخنرانی هستید حتما از وسایل تقویت کننده صدا (مانند: میکروفون) استفاده کنید و فریاد نزنید.

12- در اتومبیل همراه با صدای بلند ضبط صوت و موزیک همخوانی نکنید (صدای ضبط را کم کنید) و یا با همان شدت صدای بلند ضبط با سرنشینان دیگر شروع به صحبت نکنید تا مجبور نباشید داد و فریاد کنید.

13- از محیطهای پر سر و صدا و آلوده به اصوات با شدت بالا و همچنین محیطهای آلوده به دود و آلاینده‌های تنفسی دوری کنید.

14- خانمها در دوره پریود و کمی پیش از شروع این دوران به دلیل تغییرات هورمونی کمی با تورم تارهای صوتی مواجه می‌شوند، در این دوران مراقبت کنید به صدا فشار نیاورید.