قدیمی‌ترین ساز جهان؛ آواز


قدیمی‌ترین ساز جهان؛ آواز
  • تاریخ یکشنبه 18 دی 1401
  • شماره یادداشت 48
  • زمان مطالعه 1 دقیقه
  • توضحات کوتاه آواز قدیمی ترین موسیقی جهان است اما در مقابل ابزاری است که مردم بسیار کمتر از آن به درستی اطلاع دارند! برای اینکه پیچیدگی های خودش را دارد. وقتی شما در حال آواز خواندن هستید در واقع کار پیچیده ای را انجام می دهید! زیرا .....

قدیمی‌ترین ساز جهان؛ آواز

آواز قدیمی ترین موسیقی جهان است اما در مقابل ابزاری است که مردم بسیار کمتر از آن به درستی اطلاع دارند! برای اینکه پیچیدگی های خودش را دارد. وقتی شما در حال آواز خواندن هستید در واقع کار پیچیده ای را انجام می دهید! زیرا سیستم ماهیچه ها، غضروف ها، بافت ها و... را درگیر می کنید در حالی که به آنها آگاه نیستید و یا اکثر آنها تحت کنترل آگاهانه شما نیستند! به همین خاطر است که شما با تمرینات صداسازی می‌آموزید که چطور این کنترل آگاهانه را بروی صدای خود بدست آورید و صدای خودتان را کشف کنید و امکان  مدیریت آن را یاد بگیرید. شاید این سوال برای شما مطرح شود که مگر صدا را از تارهای صوتی خودمان تولید نمی کنیم؟ پس کدام ماهیچه و عضله؟
پاسخ این سوال را به صورتی دیگر خواهم داد. تصور کنید که در حال نواختن ساز گیتار هستید. صدای سیم ها از انگشتان شما تولید می شود؟ یا از بدنه آن ساز؟ قطعا یکی از فرایندهای تولید صدا صفحه رزونانس آن ساز است یا راحت تر بگویم طنینی که آن ساز ایجاد میکند محل دقیق تولید صداست وگرنه سیم های به تنهایی صدایی از خودشان ندارد!. درست است که انگشتان شما و حتی نوع زخمه ای که بر سیم ها میزنید و یا درجه پیکی (مضراب) که انتخاب میکنید مهم است اما اصل صدا (منبع صدا) از درون ساز تولید می شود. حالا عینا تارهای صوتی شما هم همان سیم ها هستند و گردش هوا هم همان زخمه زدن بر سیم ها! اما این بدن شماست که طنین منحصر به فرد خود را ایجاد میکند. برای همین همیشه می گویم صدای شما منحصر به فرد است! به همین خاطر هم چه من باشم . چه سایر مربیان، مدام در کلاس های خودشان برای شما تصویرسازی می کنند! حتما با این مثال مواجه شده اید: صداتو بیار پشت چشمات! یا مثلا از گردنت بخون! یا از گلو نخون! یا خیلی خیلی مثالهای بیشتر که هنرجویان آواز با این عبارات آشنا هستند. (البته به شرط داشتن مربی کاربلد!) بالاخره هدف این است که این صدای نامریی را بتوانید فرضی مشاهده کنید و به چنگ بیاورید تا یادش بگیرید و سپس با تکرار و تمرین به حافظه بلند مدت خود تحویلش بدهید! 
صحبت ما قطعا دنبال دار خواهد بود و این تنها بخش اول از روشن کردن چراغیست که در ذهن دارم تا هر بار برایتان بیشتر بنویسم. بنابراین این مجموعه یادداشت را هر هفته دنبال کنید.