روشهای گرم کردن صدا


روشهای گرم کردن صدا
  • تاریخ شنبه 11 اردیبهشت 1400
  • شماره یادداشت 32
  • زمان مطالعه 2 دقیقه
  • توضحات کوتاه قطعا قصدم این نیست که به شما بگویم گرم کردن برای صدا ضروریست. پیش از این بارها در این مورد صحبت کرده‌ایم، اما حالا میخواهیم ابزار صوتی لازم برای برای گرم کردن را بررسی کنیم.

روشهای گرم کردن صدا

قطعا قصدم این نیست که به شما بگویم گرم کردن برای صدا ضروریست. پیش از این بارها در این مورد صحبت کرده‌ایم، اما حالا میخواهیم ابزار صوتی لازم برای برای گرم کردن را بررسی کنیم.

ابتدا چند توصیه حیاتی برای سلامت صدای شما در عمل گرم کردن صدا:

الف. صدایتان را باید و الزاما و هر روز به مدت حداقل 10 دقیقه گرم کنید.

ب. بین گرم کردن و شروع تمرین، یا شروع کنسرت یا اجرا، یا ضبط فاصله نیندازید و همواره به صورت پیوسته این کار را انجام دهید. یعنی 10 دقیقه گرم کنید و سپس فورا داخل اتاق ضبط بشوید یا بروی استیج بروید

پ. هر زمان که احساس خوبی در صدایتان نداشتید حتما با مربی خودتان و صوت درمان مشورت کنید و همه ما باید بدانیم که هرگز از مشورت مربی بی نیاز نخواهیم شد.درست همانطور که حرفه‌ای ترین بازیکنان فوتبال هم نیاز به یک coach دارند. حرفه‌ای ترین خوانندگان هم به یک مربی نیازمند هستند. 

 اگر قبلا آموزش ندیده اید خواندن ادامه این مقاله برای شما مجاز یا کارساز و مفید نیست. اما  اگر می‌خواهید مطالعه کنید پس لطفا هرگز بدون نظر و نظارت مربی در خانه و از طریق خودآموزها که بیشتر جنبه تجاری دارند تا آموزشی این تمرینات را خودسرانه انجام ندهید. 

گرم کردن: (تمرینات زیر بر طبق الگوهایی که آموزش دیده اید انجام دهید و مجموع تمرین شما نباید از 10 دقیقه کمتر باشد اما میزان واقعی گرم کردن بستگی به استفاده‌ایست که قصد دارید از صدایتان ببریسد و مدت زمانی که قرار است صدایتان به صورت جدی کار کند. این زمانبندی را با تکرار و تجربه می‌توانید نسبت به توان بدنی خود به دست بیاورید.)

1. هامینگ 2. لیپرول (لیپ تریل) 3. تانگ تریل 4. سلفژ کردن در گام‌های مختلف بر اساس الگوهای  THREE TONE TO OCTAVE SCALE 
5. تمرینات خانواده ney و gee (صدای میانی) 6. تمرینات سای و حنجره پایین (خمیازه) 7. چویینگ و ماساژ صورت و آخرین مورد 8. تمرین مصوت‌ها به صورت باز 

هنرجویانی که آموزش دیده و یا در حال آموزش هستند با 8 مورد بالا اشنایی دارند.

می خواهم در خانه صدایم را گرم کنم: اگر قصد گرم کردن صدایتان را در خانه دارید و تا به حال آموزش ندیده ‌اید و قصد آموزش دیدن هم ندارد! تنها توصیه من اجرای یک آواز یا خواندن یک متن با صدای بم است. توصیه‌های دیگر همه نیاز به آموزش دیدن نزد مربی پرورش صدا (صداسازی) را میطلبید.