پولیپ حنجره


پولیپ حنجره
  • تاریخ یکشنبه 30 شهریور 1399
  • شماره یادداشت 12
  • زمان مطالعه 1 دقیقه
  • توضحات کوتاه پولیپ‌ها برآمدگی‌هایی هستند که روی یک طرف از تارهای صوتی ایجاد می‌شوند؛ پولیپ‌ها به علت استفاده نادرست از صدا ایجاد می‌شوند که علامتی مانند گرفتگی صدا و یا احساس وجود جسم خارجی در حنجره دارند که تنها راه درمان قطعی آن نیز جراحیست.

پولیپ حنجره

پولیپ‌ها برآمدگی‌هایی هستند که روی یک طرف از تارهای صوتی ایجاد می‌شوند (البته پولیپ‌های دوطرفه هم وجود دارند، اما کمتر). پولیپ‌ها به علت استفاده نادرست از صدا ایجاد می‌شوند که علامتی مانند گرفتگی صدا و یا احساس وجود جسم خارجی در حنجره دارند که تنها راه درمان قطعی آن نیز جراحیست، هرچند مداخله گفتاردرمان پیش از عمل جراحی غالبا توصیه می‌شود. جراحی معمولا با قیچی میکروسکوپی و یا لیزر انجام می‌شود. 

البته پولیپ‌ها ضایعات خوش‌خیم حنجره هستند و دو نوع پایه دار و بی پایه دارند. (پایه دار: بوسیله یک پایه به تار صوتی متصل است) - (بی پایه: به صورت پخش بر روی تارصوتی جمع می‌شود). بسیاری از رفتار آن شبیه به ناژول یا همان گره آوازیست که پیش از این در یادداشت‌های قبلی از آن صحبت کردیم و مشابهت‌های فراوانی دارد که توسط پزشک پس از بررسی و معاینه قابل تشخیص است؛ لازم به ذکر است پس از جراحی نیز فرد ملزم به استراحت صوتی و رعایت دستورات مراقبتی پزشک خواهد بود.