فلج تارهای صوتی


فلج تارهای صوتی
  • تاریخ شنبه 26 مهر 1399
  • شماره یادداشت 13
  • زمان مطالعه 2 دقیقه
  • توضحات کوتاه فلج تارهای صوتی اختلالی‌ست که در نتیجه آن حرکت تارآواها با مشکل مواجه می‌شود و تاثیرات آن در کیفیت صدای فرد مشخص است. تارهای صوتی ما در شرایط نرمال با حرکت کردن (دور و نزدیک شدن نسبت به یکدیگر) به ما توانایی آواسازی می‌دهند.

فلج تارهای صوتی

فلج تارهای صوتی اختلالی‌ست که در نتیجه آن حرکت تارآواها با مشکل مواجه می‌شود و تاثیرات آن در کیفیت صدای فرد مشخص است. تارهای صوتی ما در شرایط نرمال با حرکت کردن (دور و نزدیک شدن نسبت به یکدیگر) به ما توانایی آواسازی می‌دهند، حال اگر این روند به علت از کار افتادگی اعصاب حنجره با مشکل مواجه شود کارکرد درست آنها را نیز مختل می‌کند. بسته به اینکه فلج تار صوتی از کدام نوع است یعنی یک طرفه یا دو طرفه، تغییرات متفاوت خواهند بود. از عدم زیپ شدن صحیح تارهای صوتی که در علم پرورش صدا کوردز کلوژر نام دارد و برای آن تمرینات اختصاصی نیز وجود دارند گرفته تا به هم چسبیدن آنها و ایجاد حس نفس تنگی برای فرد درگیر با این بیماری. غالبا صدا در این شرایط ضعیف و نازک می‌شود و برای درمان نیز می‌بایست عمل جراحی یا گفتار درمانی به تشخیص پزشک معالج صورت بگیرد. از آنجا که وظیفه حنجره ما فقط تولید صدا نیست، ممکن است فلج تارآواها منجر به خفگی فرد در حین عمل بلع نیز باشد. هرچند گفتار در باب این مساله به همین سادگی و اختصار نیست اما هدف ما هم شرح و بسط پزشکی این موارد نیست بلکه آگاهی رسانی به خوانندگان، مداحان، قاریان، گویندگان، صداپیشگان و کلیه کاربران حرفه‌ای صداست که در وظایف این پرتال آموزشی می‌باشد و امید که مقبول و مورد استفاده شما کاربران عزیز قرار بگیرد. 
علائم فلج تارهای صوتی عبارتند از: خشونت صدا - از دست دادن انعطاف صدا - نیاز به تنفس مکرر در حین گفتار یا آواز - عدم توان صحبت کردن با صدای بلند و نظیر آن؛ در نظر داشته باشید چنانچه این علائم بیش از دو هفته در شما احساس شود مراجعه به پزشک توصیه می‌گردد تا وی بر اساس تشخیص و میزان درگیری مراجع درمان لازم را برای وی تجویز نماید.