لارنژیت


لارنژیت
  • تاریخ یکشنبه 23 شهریور 1399
  • شماره یادداشت 11
  • زمان مطالعه 2 دقیقه
  • توضحات کوتاه لارنژیت همان التهاب حنجره است یا در حقیقت التهاب بافت پوشش داخلی حنجره (مخاط) که در اغلب موارد با تغییرات صدا یا بی صدایی یا بی آوایی بسته به نوع آن یعنی حاد یا مزمن می‌شود.

لارنژیت

لارنژیت همان التهاب حنجره است یا در حقیقت التهاب بافت پوشش داخلی حنجره (مخاط) که در اغلب موارد با تغییرات صدا یا بی صدایی یا بی آوایی بسته به نوع آن یعنی حاد یا مزمن می‌شود. این التهابات ممکن است به دلایل گوناگونی ایجاد شوند از بیماری‌های ویروسی و باکتریایی که در سیستم تنفسی ما تاثیرگذار هستند گرفته تا آلرژی‌ها، مصرف مشروبات الکلی و مصرف دخانیات و حتی رفلاکس معده. درمان این التهابات همانگونه که پیش‌تر هم گفتیم در ابتدا استراحت صوتی توصیه می‌شود و مصرف داروهایی که پزشک تجویز می‌کند که ممکن است از خانواده آنتی هیستامینها باشد تا آنتی‌بیوتیک‌ها البته در صورت تشخیص عفونت. 

یکی از مواردی که باید مراقب آن باشید استنشاق گازهای داغ و سمیست، به عنوان مثال کسانی که در پمپ بنزین‌ها یا باند فرودگاه‌ها و یا کارخانجات صنعتی و شیمیایی فعالیت دارند قطعا بیشتر در معرض این خطرات قرار دارند. اما نباید فراموش کنیم که هر تغییرات صدایی به معنای التهاب در حنجره نیست و ممکن است ناشی از سایر بیماری‌های تار صوتی نظیر گره، پولیپ، اسپاسم، فلج و... نیز باشد.

در تشخیص بیماری نیاز به استروبوسکوپیست (تصویربرداری رنگی از حنجره). التهابات حاد به مرور خودشان بهبود می‌یابند اما در افراد عادی! چنانچه یک کاربر حرفه‌ای صدا هستند هرگز برای درمان تعلل نکنید و یادمان باشد که پس از پایان سرماخوردگی نیز چند روزی را به صدا استراحت دهید و انجام تمرینات صوتی در این مدت نیز بهتر است به کلی ممنوع باشد. اما التهابات مزمن نیاز به مداخله پزشکی دارد و چنانچه 7 الی 10 روز از زمان شروع آن گذشت به گفتاردرمانگر و یا پزشک متخصص مراجعه فرمایید.